חידות לפרשת השבוע- פרשת יתרו

נשלח 30 בינו׳ 2013, 22:41 על ידי avi mendelson   [ עודכן 30 בינו׳ 2013, 23:01 ]
שלום לכולם!

 

ושוב חוזרות החידות לאחר הפסקה. הייתה סיבה "מוצדקת" להפסקה, עקב הנסיעה לגלות אוסטרליה, להסיבה השנייה...ראו חידה ראשונה למטה!

 

אני מבקש להדגיש שכדי לפתור את החידות, צריך, ברוב המקרים, סיוע של אחד ההורים, כיוון שרוב התשובות דורשות הכוונה וסיוע. הורה שמבקש רמז נוסף מוזמן להתקשר!

 

והנה חידות השבוע:

 

1. ובכן הסיבה השנייה להפסקה של החידות מבוססת על האימרה: "תעזבהו יום יעזבך יומיים". כלומר, עם לא עוסקים בלימוד תורה משך יום אחד, בעצם, עוזבים את התורה ליומיים. משל לשני אנשים שנפרדו אחד מהשני, אחד הולך משך יום אחד (נניח 20 קילומטר) לכיוון מסויים (נניח צפון), והשני הולך משך יום אחד (גם 20 קילומטר) לכיוון ההפוך (דרום).

חידה: לאחר יום אחד של הליכה, מה המרחק ביניהם? כמה הם רחוקים אחד מהשני???

עכשיו תסתכלו איך רש"י כותב את זה בפירושו לספר דברים, פרק יא פסוק יג (פרק "והיה אם שמוע תשמעו..").

 


2. תקראו את הפסוקים המאוד יפים (יש בהם סוג של "שירה", מסכימים?) ומאוד משמעותיים בפרשת יתרו, פרק יט פסוקים ג-ו (כולל).

להלן כמה חידות:

א. חידה קלה: מה ההבדל בין "בית יעקב" לבין "בני ישראל"? לי נראה ששני הביטויים מתכוונים לאותו הדבר! תראו פירוש אחד ברש"י. לפי רש"י, מי הם הרכים? ומי הקשים?

ב. תסתכלו כעת באבן עזרא הארוך, בחומש "תורת חיים", לפירוש אחר. תשימו לב להערה 27 בה כתוב ש"אין בית בכל המקרא אשה". כנראה שראב"ע (ר' אבן עזרא) צודק למרות מה שכתוב אצל הכהן הגדול, ומה ש"הרב מנחם" (פרומן) ציטט מתחת החופה של יונת ויואל: "אשתו זה ביתו"!

ג. עכשו תסתכלו בראב"ע הקצר. בסוף פירושו הוא כותב על "סגנון הכתיבה התורה". הוא כותב שהנביאים חוזרים על מה שהם אומרים פעמיים כדי שאנשים יזכרו טוב טוב מה שנאמר! מעניין, נכון?

 

3. בקטע שקראנו, בפסוק ה בפרט יט כתוב "והייתם לי סגולה מכל העמים".

א. מה פירוש המילה "סגולה"? יש למילה מספר פירושים, איזה מתאים לכאן, לדעתכם?  

ב. תראו איך אונקלוס מתרגם את המילה "סגולה", פירוש מיוחד!

ג. את המילה "סגלה" אפשר לפרש כ-"נחמד", או "נכבד" או "אותר יקר ערך". רש"י מחבר בין מה שכותב אונקלוס לבין מה שכתבנו כאן, מה פירושו של רש"י?

 

4. ידוע לכולנו שעשרת הדברות מופיעות הן בפרשתנו והן בפרשת ואתחנן. תנסו לאתר בעצמכם הבדלים בין הדיברות בשני המקומות.

א. הבדל אחד הוא קלוהרמז "שמור וזכור בדיבור אחד".

ב. בדיבר על מצוות שבת, ישנו הבדל בסיבה שאנחנו מצווים על שמירת השבת בין פרשת יתרו לבין פרשת ואתחנן. מהן שתי הסיבות לשמירת השבת?

ג. הבדל נוסף קשור לחידה 2ב למעלה ("אישה" מול "בית"). בסוף עשרת הדברות ביתרו, בצווי "לא תחמד", מה קודם למה, אשה לבית או הפוך? ומה קודם למה בפרשת ואתחנן?

ד. הבדל באות אחת!!!: תשוו בין שמות פרק כ פסוק יב לבין דברים פרק ה פסוק טזרמז: שימו לב ל"ווים"!

ה. סיכום ההבדלים ראו ב- http://tora.us.fm/tnk1/tora/tk12.html

ו. להלן מאמר מלא וגדוש של שכן של תילי ונפתלי, תלמיד חכם, הרב עו"ד אופיר סעדון https://sites.google.com/site/ofirsaaddon/home/standard-2/smwt/sr-hdybrwt

 

 

לסיכום פרשת יתרו, נא לא לשכוח כלל חשוב זה: דרך ארץ קדמה לתורה (הורים, נא להסביר!)

 

מצפה לקבל תגובות ותשובות!

מאת אליעזר שפיץ

Comments